AviFaunas grupp i Puerto de la Cruz. Foto HG Karlsson

14 november, 2018

Kanarieöarna, 13-21 nov 2018

20 november

På vår sista skådardag på både Fuerteventura och Kanarieöarna i helhet satsade vi på att hitta fåglar som vi inte sett eller bara sett dåligt. Så vi for tillbaka till de öppna markerna mellan Tindaya och havet. Där hittade vi sjungande dvärglärka och efter en stund hade alla fått se den lilla lärkan fint. Så vi fortsatte till liknande torra marker med lite buskar strax söder om El Castillo. Där fick vi syn på en grupp svartbukiga flyghöns som visade upp sig helt fenomenalt. Vi fick även idag se några ökentrappar på nära håll.

När vi hade picknick vid havet kom en berberfalk flygande och satte sig på klippan nedanför oss. En fin avslutning på många lyckade dagar med Kanarieöarnas fågelliv och vackra natur. Imorgon far vi tyvärr hem.

19 november

Idag har vi tagit morgonflyget till Fuerteventura och på så sätt bytt naturmiljöer igen. Nu är det ökenliknande biotoper och eftersom ön ligger nära Västafrika finns här flera arter därifrån. Vi har till exempel sett ökentrapp – totalt fyra stycken på nära håll. Dessutom ökenlöpare, ökentrumpetare, dvärglärka och smutsgam. Och framför allt har vi sett den endemiska kanariebuskskvättan. Lägg där till klipphöna, den lokala rasen av koboltmes, styltlöpare och rostand så förstår ni att vi haft ännu en lyckad dag.

18 november

Idag har vi haft en lite lugnare dag eftersom vi skulle åka med färjan till Teneriffa strax efter lunch. Men vi passade på att besöka en klippa där berberfalk brukar häcka och efter en stunds spanande hittade vi en stor falk. Vi såg den bra med sin finbandade mage och bruna nacke.

Därefter valde många att ta en promenad i Santa Cruz de La Palma. Färjan tog drygt två timmar och vi passade på att spana efter havsfågel och delfiner på överfarten. Och det gav resultat då vi såg tre större liror och två gulnäbbade liror som följde båten i flera hundra meter. Vi hade även ett kort besök av två hoppande öresvin.

Tillbaka på Teneriffa valde vi att köra den västra vägen till Puerto de la Cruz. Vi fick då se fina lavafält från någon av Teides utbrott. Vi stannade till i byn Santiago de Teide för att försöka se stensparv, men där fick vi fikon. Däremot hittade vi mogna fikon på ett träd och de åt vi med stor aptit!

Tillbaka på vårt hotell i Puerto de la Cruz väntade en god buffé och dessutom vår skådarvän Ruben. Vi kunde rapportera flera fina arter till honom.

AviFaunas reseledare har precis hittat en berberfalk på klippan ovanför Santa Cruz hamn. Foto: Per-Magnus Åhre'n.

17 november

Efter ännu en god frukostbuffé körde vi till lagerskogen vid LosTilos. Den är en slags regnskog och det passade bra idag eftersom det kommit lite regn av och till. Det här är lager- och kanarieduvans hemvist. Och vi såg minst 25 kanarieduvor och fyra lagerduvor. Det var kul att än en gång jämföra utseendet på de två stora duvorna – och då framför allt stjärtfena teckning.

På en sådan här småblöt dag har vi passat på att stanna till vid kaféer och testat olika söta saker till kaffet. De har överlag varit smaskiga.

På eftermiddagen tog vi en promenad i lagerskogen vid La Galga. Där fick vi återigen se de två duvorna. Och denna gång kom vi närmare dem då att även fotograferna blev nöjda. Det kom även en större flock enfärgad seglare.

Framåt kvällen återvände vi till vår lilla favoritrestaurang som idag serverade färsk fisk. Gott!

Vi går igenom skillnaden mellan en hona vanlig och amerikansk bläsand. Foto Per-Magnus Åhrén

15 november

Eftersom det skulle regna en del idag har vi varit mesta tiden på Teneriffas södra delar som ligger i regnskugga. Ett bra val visade det sig eftersom det både blåste och regnade i norr. Här i de torrare buskmarkerna har vi sett ökenvarfågel, spansk sparv och kornsparv.

Vi har även spanat av små dammar och tidvattenspölar efter vadare. På så sätt har vi fått se sandlöpare, småspov och mindre strandpipare. Men allra roligaste var fyra skedstorkar som tog sig en lunchvila vid en av dammarna. De hade sällskap av tre silkeshäger.

Ikväll kör vi på färjan till nästa ö, La Palma, som är den västligaste ön. Vi kommer sova gott i våra hytter medan båten far över Atlantens vågor.

14 november

Vilken härlig dag vi haft på Teneriffa. Vi har hållit oss på öns nordiska där vi besökt en massa olika typer av natur. Uppe i blandskogen med lagerträd, trädljung och kanarietall såg vi koboltmes, kanariegransångare och inte minst de endemiska raserna av befintliga och rödhake. De både låter annorlunda och inte minst rödhaken är ännu snyggare än vår. Högre upp på Teides sluttning hittade vi den säregna blåfinken i ren tallskog. Vi såg flera granna hanar och några murriga honor. Där fanns även den lokala rasen av större hackspett som har en litet avbrutet halsband. I ravinen Barranco de Ruiz fick vi se både lagerduva och kanarieduva. Där såg några av oss även en berberfalk. Vi avslutade dagen nere vid havet där vi kikade på gulnäbbad lira och kanariepiplärka.

13 nov

AviFauna har kommit till Teneriffa – en av Kanarieöarna. Här är det sol och 23 grader i luften. Ett behagligt väder för oss fågelskådare. Vi bor på ett trevligt lägenhetshotell i den kuperade staden Puerto de la Cruz på öns nordvästkust. Redan vid hotellet fick vi se vår första fågel som bara finns på Kanarieöarna, kanariegransångare. Vi såg även kanariesiska och den lilla rasen av koltrast som finns här och på Madeira. Imorgon skall vi med hjälp av en lokal fågelskådare, Ruben Barone, börja utforska Teneriffas spännande natur.