10 november, 2018

Marocko med Guldkant, 10-17 nov

17/11

Resan är nu avslutad och gruppen har skingrats som agnar för vinden. Vi avslutade med en Pelagic på Atlanten utanför Agadirs kust. Det blev en behaglig båttur på en ganska stilla ocean. Vi började med en grupp på 30 gulnäbbade liror och avslutade på samma vis. Senna gång dock två flockar på vardera 20 gulnäbbade liror. Däremellan stack vi in havssulor i alla sina olika dräkter. Måsflockarna dominerades av silltrutar med inslag av medelhavstrut och svarthuvade måsar. Några mindre liror och några baleariska liror gled in mellan de mycket mer talrika gulnäbbade som dök upp med jämna mellanrum. Även flera storlabbar kretsade kring oss då och då och försökte preja de närvarande måsfåglarna.

Det mest oväntade var fem seglare som kom infladdrande från Atlanten när vi var långt ute till havs. Tanken går onekligen till enfärgade seglare utifrån Kanarieöarna men obsförhållandena gjorde en artbestämning omöjlig.

De två mest spännande observationerna var en adult bredstjärtad labb som kom förbi på nära håll samt en havslöpare som svängde upp bakom båten. Den kom så nära att alla kunde se den fint, men dock inte fotovänligt då det gungade lite väl mycket just då. En välsmakande lunch på nyhalstrad fisk, ris och grönsaker smakar extra bra mitt ute på havet.

Efter den pelagiska turen så började gruppen splittras. Tor och Lisa stannade kvar en natt till i Agadir. På flygplatsen delade vi på oss ytterligare då Leif, Lena och Leif tog flyget till Stockholm en halvtimme före oss andra som flög till Kastrup. En lyckad resa med många härliga upplevelser och minnen är därmed avslutad.

16/11

Prognosen för dagen var åska och regn och därefter endast regn under förmiddagen. Därför flyttade vi sen planerade pelagiska turen till lördag. Kraftigt regn under natten men därefter fick vi en fin morgon och förmiddag, förvisso mulen men inget regn och på eftermiddagen sol.

Vi började vid Oued Souss i utkanten av Agadir. Nu trillade det in nya resarter då vi knappt besökt någon våtmark tidigare. En flock med nordafrikanska skator med sin blåtira poserade direkt när vi klev ur bussarna. Många olika vadare – styltlöpare, fyra arter spovar, kustpipare, skärfläckor – för att nämna några. En stor flock med större flamingo, silkeshägrar, skedstorkar och sex överflygande bronsibisar. Fiskgjuse jagade och ett tjugotal unga svarthuvade måsar bland de andra måsfåglarna.

Nästa mål blev lunchen på en hemtrevlig restaurang i Massa där det häckat diademrödstjärt inne på toaletten, boet kvar i lampan. Skådning vid Oued Massa gav cettisångare, svartkronad tchagra, palmduva, härfågel, spansk sparv och minervauggla. Nu tar vi sats mot morgondagens Pelagic.

15/11

Den här morgonen vaknade vi till koltrastars sång. Härligt! Då vi hade lite senare avgångstid hann vi med lite skådning i den trevliga hotellträdgården utanför hotell Al Mouina. Jollrande trädgårdsbulbyler, smattrande sammetshättor, smackande svarthättor, rasslande gulhämplingar och sjungande häcksparvar. Resten av förmiddagen tillbringade vi i den historiska staden Taroudant, en av Marockos kungastäder. Över våra huvuden kunde vi spana in flera stubbstjärtseglare.

Lunchen intogs norr om Agadir med utsikt över Atlanten. Längs den här kusten samlas många surfare för att njuta av de härliga vågorna. Ett skådarstopp vid en av dessa härliga stränder, förorsakat av en stor ansamling måsfåglar, gav mycket fina obsar av 90 rödnäbbade trutar. Längs stranden dök det också upp en jagande bredstjärtad labb och ute till havs flera havssulor.

Eftermiddagens huvudmål var eremitibisarna uppe vid Tamri. Strax efter att vi passerat Cap Rhir upptäckte vi en flock på drygt 50 fåglar. De är nästan tama de här helfräcka punkarna. Framme vid Tamri hade vi sett ytterligare nio flygande fåglar. På stranden stod minst 40 rödnäbbade trutar men det var långt håll. Över oss flera hussvalor och ett 30-tal rostgumpssvalor. Det blev dagens avslutning och nu bor vi de två sista nätterna i Agadir.

14 nov

Tidig avfärd från Ouarzazate. Praktfull soluppgång med nysnö på Höga Atlas. Första stopp vid Tazenakht gav resans första diademrödstjärt, en vacker hanne. Nästa stopp på ökenstäppen några kilometer utanför Tazenakht  erbjöd underbar ökenskådning. Det började med en vitkronad stenskvätta följt av en fin obs på stenökenlärka. Några upptäckte en tjocknäbbad lärka som var alldeles tam. Fotograferna kunde nästan krypa fram till den när alla hade tittat färdigt. En härfågellärka sjöng på avstånd och fortsatte så under de två timmar vi skådade. Det kallas stämning!

Några ökenberglärkor kom flygande och landade på det upplöjda området intill oss. Flera stenökenlärkor hördes och observerades. Sandökenlärka blev nästa art på listan. De här nätta lärkorna kan vara svåra, men en av dem poserade fint för fotograferna. Några ökentrumpetare hördes och så kom de flygande och landade i kanten av det upplöjda. Stora, intensivt röda näbbar och det säregna lätet gör dem till stjärnor. Vi hade nu hamnat nere vid ett annat upplöjt område när vi följde sandökenlärkorna. Här hittade vi först två tjocknäbbade lärkor och sedan också några dvärglärkor. Efter en stund kunde vi räkna till 10 dvärglärkor och 11-11 tjocknäbbade.

Lunchen intogs i Talouine och nästa skådarstopp blev i arganskogen. Här fanns en del vanliga småfåglar och en varfågel. Över bergskammen skruvade två gamla hökörnar i uppvindarna. Vid bron över floden Souss utanför Aoulouz kunde vi observera 90 kohägrar. Där fanns också två roständer och en explosiv cettisångare. Efter dessa obsar bort till Taroudant där vi tillbringar natten.

13 nov

Regnig morgon iOuarzazate. Vad göra. Jo, man åker ut till Assiff Izerki och konstaterar att fåglarna är lika svårflörtade som vi trodde. Inget häftigt regn men man märker en viss temperatursänkning och lite blött på kläderna. Vitkronad stenskvätta visar upp sig i utkanten på byn. Nere bland träden hittar vi kobltmesar och lagerlärkor. Gransångare lockar, trädgårdsbulbylerna jollrar, en svarthätta hoppar fram ett ögonblick och flera hussparvar visar sig fint. På vägen tillbaks till bussen poserar en blåtrasthanne mycket fint. En absolut njutning för ögat och själen i tubkikarens klara bild. Lite längre fram även en hona.

Resten av förmiddagen ägnade vi åt kultur och besökte kashban där Paschan en gång bodde som styrde över södra Marocko. Ett imponerande byggnadsverk från mitten av 1600-talet där 450 – 500 personer en gång bodde. En utmärkt lunch stärkte oss inför eftermiddagens övningar. På vägen ut ur Ouarzazate så såg vi resans första örnvråk och även ladusvalor. Vi återvände till Amerzgane där vi tidigare sett maghrebstenskvättan. Efter en stunds letande hittade vi ett par som kunde studeras fint. Några fick se stenökenlärka och så hittade vi ytterligare en hanne av maghrebstenskvätta och några lagerlärkor.

Ett stopp lite längre fram längs vägen gav ett par stenökenlärkor som alla kunde studera fint och några kunde fotografera. Vid ett bergspass strax innan Ouarzazate såg vi resans första klippsvala innan vi återvände till hotellets trygga vrå där vi nu inväntar kvällsmålet.

Amerzgane 2018-11-13
New Tagdilt Track 2018-11-12

12 nov

Idag tidig start ute i öknen på Tagdilt Track. Vi började med en flock med ökenberglärkor på nära håll, både unga och gamla fåglar. Strax därefter en ensam flyghöna som landade i en wadi en bit från oss och försvann. Den hade mörk buk. På vägen mot wadin började flera dvärglärkor att spelflyga ovanför våra huvuden. Lite längre fram resans första berberstenskvätta, en sjungande hanne. Framme på kanten av wadin såg vi en hel flock med flyghöns lyfta. 24 vitbukiga gjorde flera snabba varv innan de gick ner lite längre bort. Efter en stund lyfte de igen och drog bort och då såg vi att det fanns en svartbukig flyghöna i täten på flocken.

Dags att söka nya jaktmarker men vi hann inte så långt. På en låg mur satt en ny berberstenskvätta och sjöng. Här såg vi också en hona. Vi svängde in på Olsson Tagdilt Track och ganska snart såg vi stora mängder med lärkor passera över vägen. Det var mer än 100 dvärglärkor och bland dessa lyckades Tor hitta en tjocknäbbad lärka. 12 kronflyghöns flög över på bra obsavstånd.

Framme vid stenskvättemuren satt det tre ökentrumpetare som tyvärr försvann lite snabbt. På muren också två vitkronade stenskvättor. Lite längre fram längs vägen hörde vi en sjungande härdågellärka på lite håll. Vi närmade oss och till slut fick vi se två flygande fåglar. Efter en stund hade vi hittat minst två fåglar till. De visade upp sig fint och vi kunde observera deras säregna spelflykt.

Dags att ta lunch inne i Boumalne. På vägen dit upptäckte vår chaufför en flock med svartbukiga flyghöns och snart kom det fyra till. Efter en utmärkt lunch på en takterrass så blev det en två timmars lång transport till Ouarzazate. Där försökte vi att skåda vid Eddahbi Mansour Dam alldeles i stans utkant men där var vattennivån väldigt låg. På avstånd såg vi tre bruna kärrhökar. Det mest intressanta blev några tofslärkor som visade sig fint för oss. Därefter var det dags att dra sig mot hotellet där vi nu avnjutit en god middag.

11 nov

Dagen började med lite mjukskådning på ett ännu inte exploaterat område några hundra meter från hotellet. Förhoppningen var att kunna se klipphöns som observerats där igår mitt på dagen. Sådan tur hade vi inte men vi fick närkontakt med några typiska marockanska fågelarter. Först hörde vi flera sammetshättor skramla i buskarna och så småningom fick vi se dem. Så stötte vi först några lärkor och sedan en svarthakad buskskvätta. Sistnämnda satte sig på utmärkt tubavstånd och kunde avnjutas av alla. Lärkorna flög upp igen och en landade på en liten grusrygg nära oss – lagerlärka. En hussparv satte sig på en gul metallkonstruktion och en stund senare var den ersatt med en varfågel. Den underhöll oss med sin lite knaggliga sång.

Nu vidtog resans längsta transport över Höga Atlas. Vi gjorde ett fruktlöst försök på nordsidan att kunna observera atlasgröngöling. Området kändes ganska skövlat med en hel del skog skövlat. Vägen tog oss upp i Marockos högsta bergspass Tizi-n-Tichka 2 260 m ö h. Det pågick dessutom ett gigantiskt vägarbete så vår färd var ganska långsam. Lunchen intogs på sydsidan av passet. Där visade sig dagens överraskning upp i form av ett gammalt hökörnspar. Det svävade lite fram och tillbaks över bergsryggen framför oss till allas belåtenhet.

Vid Amerzgane finns en av de bättre platserna för maghrebatenskvättan och det tog inte många minuter förrän vi hittade. På sitt allra bästa humör visade den sig för alla. Även fotograferna fick sin beskärda del. Resten av dagen innehöll mest transport via Ouarzazate till Boumalne dit vi nu har anlänt och laddar för morgondagens ökenskådning.

10 nov

Nu har gruppen samlats nere i Marrakech. Vi var fyra som flög från Kastrup i arla morgonstund. Resterande sex personer var redan på plats och anslöt på hotellet. Eftermiddagen ägnade vi åt att turista i Marrakech med en engelsktalande guide. Vi dök djupt in i soukens trånga gränder och fick uppleva mycket marockanskt hantverk – mattor, arganolja, sidensjalar och handgjorda skor. Några typiska fåglar kunde vi också klämma in – trädgårdsbulbyl, svart stare, vit stork, blek tornseglare. Några av de som anlänt tidigare hade också haft arter som klipphöna och stubbstjärtseglare.