VILLKOR

(uppdaterade 27 januari 2024)
De kombinerade resetjänster du erbjuds utgör en paketresa i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2302. Därför omfattas du av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor. AviFauna Naturresor kommer att ansvara fullt ut för att paketresan som helhet fullgörs korrekt.


Dessutom har AviFauna Naturresor enligt lag, ett skydd för att återbetala dina betalningar och, när transport ingår i paketresan, säkerställa din hemtransport om det eller de hamnar på obestånd.


Mer information om centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302


Om det förekommer diskrepanser mellan tryckt eller annat material om en resas pris eller karaktär är det de uppgifter som står på www.avifauna.se som gäller.


Vi tillämpar Allmänna villkor för paketresor enligt överenskommelse mellan Konsumentverket och Svenska Rese- och Turistindustrins Samarbetsorganisation (SRF). Villkoren kan läsas  här. Vi följer också Paketreselagen och Resegarantilagen. Vid tvister som inte kan lösas med kund följer vi Allmänna Reklamationsnämndens utslag. Nedanstående villkor är att betrakta som ett förtydligande av de allmänna villkoren samt de särskilda villkor som tillämpas av AviFauna Naturresor.

 

Anmälan. En anmälan till en resa är bindande först då anmälningsavgiften (normalt 10% av resans pris eller 1500 kr för resor som kostar mindre än 15 000 kr. Vid enstaka resor kan vi ta ut högre anmälningsavgift, vilket i så fall anges särskilt på hemsida och i bokningssystem) betalats in till AviFauna. Undantaget är vid anmälan senare än 61 dagar före avresa då en skriftlig anmälan betraktas som bindande direkt. Om anmälningsavgift inte betalas inom 14 dagar från anmälan avbokas platsen.

Platser kvar. På vissa resor anges platser kvar. Det innebär att resan inte är fullbokad och är inte en garanti att man kan få plats. Vid bokningar nära inpå avresa blir alla anmälningar satta på förfrågan. Nära inpå kan vara, för vissa resmål 8 veckor före avresa. Om man anmält sig och betalt in, och plats inte kan erhållas, betalas givetvis alla medel tillbaka.

 

Enkelrum. Enkelrumspriset framgår av bokningssidan för resan. Om vi har ojämnt antal resenärer och du placeras i ett enkelrum fast du inte bokat enkelrum (s. k. ofrivilligt enkelrum) betalar du halva enkelrumskostnaden. Om du är med i AviFaunas kundklubb på nivå Savann, Regnskog eller Världens Tak slipper du betala kostnaden för ofrivilligt enkelrum. När du bokar enkelrum är det alltid till självkostnadspris, AviFauna gör inget påslag på det.


Priser. AviFauna förbehåller sig rätten att höja grundpriset på en resa med maximalt 8 %. Skulle grundpriset höjas med mer tar vi kontakt med deltagarna och är beredda att betala tillbaka anmälningsavgiften och eventuellt andra inbetalda medel för den som då inte vill följa med.


Datum. Det exakta datumet kan avvika från angivet datum med cirka 1–3 dagar och ändringar kan ske fram tills dess att brev om bokning av anslutningsresa gått ut.


Anslutningsresa. Anslutningsresa till resmålet får inte bokas innan AviFaunas kontor gett klartecken till resan och meddelat exakt tid och anslutningsplats. Om en anslutningsbiljett bokats före detta besked från AviFauna står resenären själv för eventuella merkostnader. Mötesplatsen som anges i resebeskrivningen på hemsidan är alltid preliminär tills den bekräftats i utskick från kontoret. Normalt sker detta några månader före avresa för utlandsresa, cirka en månad före avresa för Norden. I vissa fall kan det vara nödvändigt att påbörja anslutningen dagen innan resans start eller lämna destinationen någon dag efter resans avslutande. Eventuella merkostnader för extra hotellnätter, mat och liknande får då betalas av resenären.


Flygbiljetter. Vi ordnar gärna din flygbiljett så du slipper tänka på det. När flygbiljetten är beställd av AviFauna faktureras du den med omgående betalning. Det kan innebära att flygbiljetten skall betalas före själva slutbetalningen av resan. Om flygbiljetten avbokas efter att AviFauna lagt beställning på den sker ingen återbetalning utom i de fall där AviFauna ställer in resan.


Slutbetalning av själva resan skall vara AviFauna tillhanda senast 60 dagar före resans start. För flygbiljetter gäller slutbetalning vid flygbokning, se ovan.


Avbeställning. Resenär har rätt att avbeställa resan enligt följande. (För avbeställning av flygbiljetter, se ovan). Om avbeställning sker tidigare än 60 dagar före avresan mot erläggande av en kostnad motsvarande anmälningsavgiften. Om avbeställ­ningen sker därefter men tidigare än 30 dagar före avresan, mot erläggande av en kostnad motsvar­ande 50 % av resans pris. Om avbeställningen sker därefter mot erläggande av en kostnad motsvar­ande 100 % av resans pris. Särskilda avbeställningsregler kan gälla för enskilda resor. Detta anges i så fall i anslutning till programtexten. För endagsresor och endags bussresor gäller att de kan avbokas mot en administrationsavgift på 200 kr fram till 14 dagar före avresa, därefter kan inbetalt belopp inte återfås. Se också flygbiljetter (ovan) för speciella  avbokningsregler för dessa. 


Avbeställningsskydd. AviFauna tillhandahåller inte något avbeställningsskydd. Du rekom­menderas starkt att antingen komplettera hemförsäkringens resedel med ett tillägg eller en separat reseförsäkring.


Ombokning. Vid ombokning till annan resa med AviFauna uttages en expeditionsavgift om 500 kr. Sker ombokningen inom 6 månader före avresa betraktas den istället som avbeställning (se regler ovan). Detta gäller ej endags bussresor.


Inställd resa. Är antalet fullbetalande deltagare lägre än det som angivits för respektive resa kan den komma att ställas in. Detta meddelas så tidigt som möjligt. Samtliga inbetalda medel återbetalas i så fall.


Reseförsäkring. Observera att du är själv skyldig att ha en reseförsäkring, det ingår inte i resans pris. Bevis på försäkring skall kunna uppvisas  och du skall ange försäkringsnumret i anmälningsblanketten.


Reklamation skall göras skriftligen och vara AviFauna tillhanda inom en månad efter resans avslutande. Om något fel uppstår skall det påtalas för reseledaren på plats snarast som då initierar AviFaunas process för reklamationer. Du blir sedan kontaktad av kontoret vid din hemkomst. Om vi inte kan enas uppmuntrar vi att du anmäler oss till Allmänna Reklamationsnämnden vars rekommendation vi alltid följer.


Pass, visum, vaccination. Efter anmälan erhålls närmare information om resan med uppgifter om pass- och visumbestämmelser. AviFauna hjälper i vissa fall till med visumformaliteter, men resenär ansvarar själv för innehav av giltigt pass och visum. Resenär får själv stå för kostnader som uppstår p g a brister beträffande pass eller visum, t ex hemtransport. På resor där pass krävs som legitimationshandling åligger det resenären att försäkra sig om att passet är giltigt för landets angivna antal månader efter hemkomst från resan. Vad gäller vaccinationer är det kundens ansvar att tillse att de som erfordras för inresa är uppfyllda. 


Resans upplägg. Det som beskrivs i reseinformationen och programmet är ett preliminärt upplägg.  Ändringar i det kan ske beroende på väder, lokala förekomster av djur eller andra faktorer som reseledaren på resan bedömer som viktiga för att få ett maximalt utbyte av resan.  Det kan t ex också handla om att byta ut en restauranglunch mot picknicklunch eller byte av hotell.


Reseledare. I sällsynta fall kan en reseledare bytas ut mot en likvärdig reseledare. Ett sådant byte utgör ingen grund för återbetalning.


Platser i fordon. Vi kan inte garantera speciella platser i fordon för t ex dig som är åksjuk, utan försöker rotera platserna bland deltagarna, speciellt då vi skådar från våra fordon. Du som har anlag för åksjuka bör vara beredd på att ta med motmedel.


Vilda djur. De arter som anges i programmet skall ses som en indikation på vad som kan ses på resan och inte en garanti för vad som ses. Om du vill bedöma sannolikheten för en viss art råder vi dig till att se våra tidigare reserapporter från resmålet, om sådana finns.


Gruppstorlek. Gruppstorlek anges på varje resa. Vi kan överstiga det angivna antalet med 1 person då det är en ledig plats och då ett par vill boka in sig på den sista platsen. Det händer också att vi genomför en resa med färre deltagare än angivet minimiantal.

Terms & conditions for booking for our English-speaking clients (updated September 2023)

Please read these carefully before booking! The full terms are available in Swedish on request, and you are also welcome to ask about specifics.

 

We apply general terms and conditions for package tours as agreed between the Swedish Consumer Agency and the Swedish Travel and Tourism Industry Cooperation Organisation (SRF). We also follow the Package Travel Act and the Travel Guarantee Act. In case of disputes that cannot be resolved with the customer, we follow the decision of the General Complaints Board. The following conditions are to be regarded as a clarification of the general conditions and the special conditions applied by AviFauna Naturresor.

 

Registration. A registration for a trip is binding only when the registration fee is paid. The exception is when registering later than 61 days before departure when a written registration is considered binding immediately.

 

Single room. The single room price is shown on the booking page for the trip. If we have an uneven number of travellers and you are placed in a single room even though you have not booked a single room (so-called involuntary single room), you pay half the single room cost. When you book a single room, it is always at cost price, AviFauna does not make a surcharge on it. And we do not mix men and women in a double room.

 

Prices. AviFauna reserves the right to increase the basic price of a trip by a maximum of 8% in compliance with EU law (caused by rises in taxes, fuel costs and currency rates only). Should the basic price be increased by more than this, we will contact the participants and refunds are possible.

 

Dates. The exact date may differ from the stated date by about 1-3 days and changes to these can be made until the letter about booking the connecting trip has been sent out.

 

Connecting trip. A connecting trip to the destination may not be booked before the AviFauna office has given the go-ahead for the trip and communicated the exact time and place of connection. The location indicated in the travel description on the website is always preliminary. Normally this is done a few months before departure for international travel, about one month before departure for the Nordic countries. In some cases, it may be necessary to start the connection the day before the start of the trip. If a connecting ticket is booked before this notification from AviFauna, the traveler is responsible for any additional costs, as well as in cases where the connection requires expenses for extra hotel nights and the like.

 

Final payment of the trip itself must be received by AviFauna no later than 60 days before the start of the trip.

 

Cancellation. The traveler has the right to cancel the trip as follows. If the cancellation is made earlier than 60 days before departure against payment of a cost corresponding to the registration fee. If the cancellation is made thereafter but earlier than 30 days before departure, against payment of a fee equivalent to 50% of the price of the trip. If the cancellation is made thereafter, against payment of a charge equivalent to 100% of the price of the trip. Special cancellation rules may apply to individual trips. If so, this is stated clearly in connection with the program text.

 

Cancellation protection. AviFauna does not provide cancellation protection. You are strongly advised to se to that yourself.

 

Canceled trip. If the number of fully paying participants is lower than that stated for the respective trip, it may be cancelled. This will be announced as early as possible. All funds paid will be refunded in that case or if AviFauna has to cancel for other, internal reason.

 

Travel insurance. Please note that you yourself are obliged to have travel insurance, it is not included in the price of the trip. If you have a diagnosed illness, this may mean restrictions on what your travel insurance covers. As an alternative to taking out travel insurance via home insurance, you can also buy separate travel insurance, search online for companies that offer it. Proof of insurance must be presented and you must enter the insurance number in the registration form.

 

In the rare occasion of complaints, they  must be made in writing and be available to AviFauna within one month of the end of the trip. If an irregularity occurs, it must be reported to the tour leader on site as soon as possible, who then initiates AviFauna’s process for complaints and will try to solve it immediately. If it cannot be solved you will be contacted by the office upon your return home. If we cannot agree, we encourage you to report us to the General Complaints Board, whose recommendations we are obliged to follow.

 

On trips where a passport is required as an identification document, it is the responsibility of the traveler to ensure that the passport is valid for the country’s specified number of months after returning home from the trip. Regarding vaccinations, it is the customer’s responsibility to ensure that those required for entry are met.

 

The program of the trip. What is described in the travel information and the program is a preliminary arrangement. Changes to it may occur depending on weather, local occurrences of animals or other factors that the tour leader on the trip deems important to get the maximum benefit from the trip. For example, it can also be about exchanging a restaurant lunch for a picnic lunch or changing hotels.

 

Tour guide. In rare cases, a tour guide may be replaced by an equivalent tour guide. Such an exchange does not constitute grounds for a refund.

 

Seats in vehicles. We cannot guarantee special seats in vehicles for, for example, you who are motion sick, but try to rotate the seats among the participants, especially when we are watching wildlife from our vehicles. If you are prone to motion sickness, you should bring antidote.

 

Wild animals. The species listed in the program should be seen as an indication of what can be seen on the trip and not a guarantee of what is seen. If you want to assess the likelihood of a particular species, we welcome you to contact our office for more information.

 

Group size. Group size is specified on each trip. AviFauna can exceed the specified number by 1 person when there is a free place and when a couple wants to book in the last place. It also happens that we carry out a trip with fewer participants than the specified minimum number.